تحقق ارتقای رقابتپذیری با بازار متنوع موتورسیکلت
بازار موتورسیکلت در سال۹۶ دچار تحولات اساسی شد و به سرانجامی رسید که تنوع سوخت آنها زمینه تامین تمام سلیقهها را پاسخ خواهد داد و در این شرایط حضور موتورسیکلتهای بنزینی، گازی و برقی ضمن تنوع بازار در کاهش آلودگیهای زیستمحیطی نیز موثر خواهد بود.
به گزارش خودروکار، در ادامه سراغ ۲ فعال بازار موتورسیکلتهای برقی و بنزینی (انژکتوری) رفته و وضعیت تولید و بازار این موتورسیکلتها و برنامههایی که در آینده قرار است محقق شود را از آنها جویا شده ایم.
خدمات پس از فروش و بیمه برقیها
هادی ردایی، سرپرست تولید یکی از شرکتهای سازنده موتورسیکلت به فعالیت ۲ ساله خود در حوزه تولید اشاره کرد و گفت: با اجباری شدن تولید موتورسیکلتهای انژکتوری فعالیت این شرکت نیز آغاز شد اما بهدلیل مشکلات محصول بنزینی تمام موتورسیکلتهای تولید این نشان برقی است. او به مونتاژ این موتورسیکلتها در داخل اشاره کرد و گفت: مونتاژ نیز سختیهای خود را دارد و محصولات از چین و تایوان وارد و در داخل مونتاژ میشود. مطالعه و انتخاب این مدلها ۲ سال زمان برد تا کارکرد و کارآمدی آنها برای بوم جغرافیایی ایران اثبات شود. البته با توجه به تجربهای که این نشان در صنعت موتورسیکلت داشت باعث شد محصولاتی وارد شوند که در این ۲ سال کمترین مشکل را داشته باشند.
وی افزود: در بحث رضایت مشتری تمام تلاشها انجام شده و نخستین امری که در دستور کار قرار گرفت خدمات پس از فروش بود که آماده ارائه است ازاینرو در تامین قطعات موردنیاز هیچ مشکلی برای این مدلهای موتورسیکلت در کشور وجود ندارد.
ردایی در پاسخ به این پرسش که بیمه این موتورسیکلتها به چه شکل است؟ گفت: چون این نوع موتورسیکلتها شرایط دوچرخه را دارند نیاز به بیمه ورزشی دارند و در این زمینه با چند شرکت بیمه در حال رایزنی هستیم که این امر مهم نیز بهطور حتم انجام شود.او درباره مدلهای این شرکت نیز توضیح داد: موتورسیکلتهای این شرکت از ۵۰۰ تا ۳هزار وات است. نرخ آنها نیز متفاوت بوده و از ۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان شروع میشود.این فعال بازار موتورسیکلت اظهارکرد: کیفیت یکی از نکات مهم وسایل نقلیه ازجمله موتورسیکلت بوده که مهمتر از آن عقبه شرکت و مدلهاست بهطور نمونه بسیاری از شرکتها مبادرت به آوردن تعدادی از مدلها میکنند اما این کار ادامه نمییابد.
این در حالی است که این شرکت پایه کار خود را روی موتورسیکلتهای برقی گذاشته و اینگونه نیست که در دورهای مدلی واردشود و اگر سود آنچنانی نداشت شرکت ادامه ندهد. بسیاری از شرکتها تعداد محدودی موتورسیکلت وارد و مونتاژ کردهاند اما وقتی وضعیت بازار برایشان رضایتبخش نباشد فعالیت خود را متوقف میکنند. این امر مصرفکننده را با مشکلات بسیاری روبهرو میکند.او تاکیدکرد: این شرکت در بحث خدمات پس از فروش کار را با جدیت دنبال میکند.
بارکد برای خدمات پس از فروش
ردایی درباره تعرفهها نیز گلایهمند بود و گفت: اگر مشکلات اداری را نادیده بگیریم خود تولید مشکلات زیادی داشته و هزینههای زیادی برای صنعتگر بههمراه دارد ازاینرو بیشتر تولیدکنندگان ناراضی از وضعیت تولید هستند.وی درباره استقبال مردم از محصولات برقی نیز گفت: بازار مطلوب است و به نوعی باید گفت تولید ما از بازار تقاضا عقبتر است. او ادامهداد: همچنین قرار است روی برخی موتورسیکلتها دستگاه ردیاب نصب و راهاندازی شود. بهاینترتیب شرکت بهعنوان ادمین دسترسی خواهد داشت که موتورسیکلت کجاست و مشکل آن چیست؟
وی از دیگر مزیتهای موتورسیکلتهای عرضهشده این شرکت به بارکد قطعات اشاره کرد و گفت: محصولات خدمات پس از فروش دارای بارکد است و با اعلام مشکل ازسوی خریداران شرکت میداند موتورسیکلت چه زمانی خریداری شده و مصرف باتری آن چقدر بوده است. هدف رضایت مشتریان از محصولات است. او در پاسخ به این پرسش که اگر متقاضی نخواهد از سوی شرکت فروشنده ردیابی شود وضعیت چگونه خواهد بود؟ گفت: میتواند سیستم را غیرفعال کند. از مزایای دستگاههای ردیاب این است که در صورت سرقت محصول بهراحتی قابل ردیابی است.
ردایی همچنین درباره پیمانش این محصولات گفت: در برخی محصولات با ترمز، باتریها ریشارژ میشوند و پیمایش موتورسیکلتها نیز بین ۶۰ تا ۱۰۰ کیلومتر است که برای شارژ نیاز است ۶ تا ۸ ساعت به برق شهری متصل باشند ضمن آنکه گارانتی تعویض باتری و الکتروموتور آنها یک سال است. «داخلیسازی» بخش مهمی از تولید محصولات وارداتی است.
وی درباره داخلیسازی قطعات موتورسیکلتهای برقی عنوان کرد: قطعات پلاستیکی برخی مدلها آماده شده و قطعات فلزی و بدنه نیز در حال آمادهسازی است. در بحث باتری نیز نمونهها از شرکتهای مختلف گرفته شده و در حال آزمایش است زیرا بهدنبال استفاده از باتریهای لیتیومی با نرخ مناسب از داخل هستیم. ردایی درباره ادامه بومیسازی قطعات خاطرنشان کرد: شاسی و قطعات فلزی نیز داخلیسازی خواهد شد و تنها برخی قطعات مانند الکتروموتور که بهلحاظ تیراژ تولیدشان توجیه اقتصادی ندارد وارد میشود بنابراین میتوان گفت درحالحاضر ۴۰درصد قطعات از داخل تامین میشود.
افزایش رقابتها با حضور انژکتوریها
در ادامه محمدرضا حسینی، قائممقام مدیرعامل یکی از شرکتهای تولید موتورسیکلتهای بالای ۲۵۰ سیسی گفت: وارد و مونتاژ کردن این نوع موتورسیکلتها از ابتدا انژکتوری بوده و مربوط به ۵، ۶ سال پیش است. وی درباره اینکه گفته میشود تا زمانی که موتورسیکلتهای کاربراتوری در بازار موجود هستند انژکتوریها فروش نخواهند داشت، گفت: این ادعا قابل قبول نیست؛ بیشتر این امر شاید مربوط به تفاوت قیمتها باشد زیرا رقابتها را بیشتر میکند بهطور نمونه نرخ موتورسیکلتهای این شرکت از ۱۶ میلیون تومان آغاز میشود و به ۲۳ میلیون تومان میرسد.
او درباره وضعیت بازار نیز گفت: مشاغل به یکدیگر متصل بوده و با رکودی که برای اقتصاد کشور بهشکل کلی بهوجود آمده باعث شده تا بازار هیچ کالایی چون گذشته رونق نداشته باشد بهویژه برخی محدودیتها و شیوهنامهها باعث اثرات منفی روی بازار موتورسیکلت شد.حسینی در ادامه به استاندارد یورو۳ برای مدلهای این شرکت اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه موتورسیکلتهای این شرکت دارای استاندارد یورو۳ هستند اما مسائلی که برای شمارهگذاری موتورسیکلت بهطور کلی بهوجود آمد باعث شد تا چند ماه نتوانیم پلاک ۹۶ دریافت کنیم به همین دلیل آمار فروش امسال این شرکت مانند سال گذشته نبود.
وی درباره وضعیت فروش نیمه دوم سال نیز گفت: بازار بهنسبت رضایتبخش بود اگرچه با تغییرات آبوهوایی نیمه دوم سال بازار همیشه راکدتر از نیمه نخست است.او ضمن اشاره به خاص بودن موتورسیکلتهای این شرکت افزود: زمانی که سیستم پلاکگذاری ۹۶ باز شد بازار تقاضا رونق نسبی گرفت.
وی به برنامههای آینده این تولیدکننده در بخش موتورسیکلتهای برقی اشاره کرد و گفت: نزدیک به نیم دهه پیش، نمونههایی از موتورسیکلتهای برقی وارد شد اما واردات و مونتاژ آنها در داخل ادامه نیافت که از برنامههای آینده کاری این شرکت فعالیت در این زمینه است.
تعرفه و مشکلات داخلیسازی
حسینی درباره خدمات پس از فروش موتورسیکلتها یادآورشد: تامین قطعات و خدمات آن نیز با شرکت مادر است و آنها خود مکلف به خدماتدهی در این بخش هستند.وی درباره داخلیسازی موتورسیکلتها اظهار کرد: داخلیسازی حکایت عجیبی در کشور ماست زیرا زمانی این شرکت تنها تولیدکننده انجین در کشور بود؛ واردکنندهای که خط تولید انجین را در کشور راهاندازی کرد. این امر به ۶ سال پیش برمیگردد.
پروانه بهرهبرداری دریافت و قرار شد انجینهای هیونداهای ۱۲۵ سیسی در داخل مونتاژ و در ادامه بومیسازی شود اما بهلحاظ تعرفهای حمایت نشد و خط آن تعطیل شد البته خط هنوز برقرار است اما تولید ندارد. او افزود: تعرفه قطعات انجین که قرار بود در داخل مونتاژ شود به اندازه یک قطعه کامل دریافت میشد درحالیکه ۴درصد تعیین شده بود. حسینی ادامهداد: اما برای بومیسازی موتورسیکلت شرایط در حال بررسی است تا برخی قطعات در داخل تولید و تامین شود.
منبع: گسترش صنعت
انتهای پیام/